Italien rødvinstur 2017 - Lørdag

22-07-2017
Dorte, Lars, pigerne og jeg korte ind til Firenze omkring kl.10, sa Lars kunne komme ind og aflevere den lejede bil inden kl.12. Han skulle med toget til Rom, hvor han skulle flyve hjem fra. Dorte skulle til et biludlejnings firma sa hun kunne fortsætte ferien med pigerne en uge mere i det ostlige Toscana.
Mit fly skulle forst lette kl.14, sa jeg fik en hel del timer med min bog i den lille lufthavn. For at kunne fa plads til os alle i bilen ind til Firenze, havde vi arrangeret det saledes at Jimmy og Pernille tog min kuffert med hjem sa jeg kun havde handbagage med. Og da jeg checkede ind syntes jeg at damen ved skranken mumlede ordet 'Businessclass', men ellers ikke noget, sa jeg tolkede det bare som om hun havde snakket med sin kollega ved siden af. Der stod heller ikke noget usædvanligt pa boardingcard'et, men det viste sig altsa at hun faktisk havde opgraderet mig til businessclass hele turen hjem. Sa jeg sad pa foreste række i flyet fra Firenze til Wien og fik en treretters frokostmenu.
I Wien havde jeg 4 timer indtil flyet til Kobenhavn lettede, sa der fik jeg ogsa læst en del i min bog og jeg var faktisk den allerforste der kom ombord pa flyet fordi businessclass rejsende havde forste prioritet i koen. Og ombord fik vi en udemærket treretters med vin ad libitum.
Jeg har ingen ide om hvorfor jeg blev opgraderet til businessclass, men det interessant oplevelse. Flyet var blevet en smule forsinket, så jeg var først i København omkring kl.23.

Italien rødvinstur 2017 - Fredag

21-07-2017
Vi tog os endnu en afslappende dag ved poolen hvor vi ikke udrettede det store.
Til sidst på dagen tog Jimmy, Pernille og deres børn og jeg ned til Quaratta og fik en is og derefter slentrede vi lidt rundt for at finde et postkort som Ludwig ville have, men det lykkedes fasktisk ikke.
Istedet fandt vi en lille isenkræmmer hvor jeg fik købt en lækker grensaks der var ret billig i forhold til hvad en tilsvarende ville have kostet i Danmark.
Til aften spiste vi pizzaer som Lars købte i det lokale pizzaria nede i Quaratta. Efter maden gik Pernille, Jimmy, Michael og Camilla igang med at pakke til hjemturen. Pernille og Jimmy kørte omkring kl.21 for at undgå alt for mange køer og Michal og Camillas plan var at køre omkring kl.4 om natten også for at undgå køer.
Så vi andre tog en stille desert som Dorte havde lavet og fik drukket den sidste rødvin inden vi gik til ro omkring kl.22

Italien rødvinstur 2017 - Torsdag

20-07-2017
Vi besluttede at tage en lang tur ud til et område lidt nordvest for Lucca, hvor Pernille havde læst at der skulle være et vandløb der løb ned af bjerget og samlede sig i en række klippebasiner som man så kunne bade i. Der skulle også være en vandrerute der gik igennem området og forbi nogle huler.
Vi nåede ikke længere end til at bade i vandløbet som var rimeligt køligt, men børnene syntes at det var ret underholdende. Området var flot og frodigt så vi alle syntes at det var den ene times køretur værd.
Efter vi havde badet tog vi ned til byen Camaiore hvor vi fandt to steder at spise. Det ene sted havde kun pasta og det andet sted havde kun pizza, så vi delte os i to grupper efter havd man havde lyst til at spise. Efter maden kørte vi tilbage og der var alle godt trætte og faldt i søvn i bilen.
Da vi kom tilbage hoppede vi alle i poolen og slappede af resten af dagen. Vi lavede mad hver for sig og spiste sammen på terrassen og sad og hyggede indtil lidt efter midnat.

Italien rødvinstur 2017 - Onsdag

19-07-2017
Vi startede tidligt omkring kl.7.30 for at tage ind til et morgenmarked vi havde last skulle vare i Pistoia hver onsdag. I bilen sad vi og snakkede om hvordan vi skulle finde markedet, men det viste sig at det bestemt ikke var et problem fordi de handlende havde sat deres boder op i stort set alle byens gagade. Det var simpelthen imponerende sa mange boder der var. Desvarre var langt de fleste boder med dame eller pige toj. Og da vi kom tilbage og fortalte om markedet blev Pernille og Hannah ogsa nodt til lige at tage ind og fa det set.
Vi andre dasede ved poolen og vi kunne se at der ikke langere var rog ovre fra omradet hvor skovbranden havde harget, sa det tyder pa at brandvasnet havde udnyttet at vinden havde lagt sig til at fa bugt med ilden.
Om eftermidddagen blev vi hentet af Daniella, der var en af ejerne af La Rocca sa vi kunne komme over og se deres vingard, hvor vi fik en grundig fortalling af Lorenzo, der er Daniellas mand , om hvordan de producerer deres vino santo og deres oliven olie. De har 3000 oliventraer og nok vinstokke til at fylde omkring 20 store staltanke med vin. Tankene va i forskellige storrelser fra 5000 liter op til de store hvor der kunne vare 15000 liter. Det var interessant at se hvordan produktionen foregik og hvordan garden havde udviklet sig igennem de tre generationer siden Lorenzos bedstefar begyndte med et par fade vino santol pa loftet. Efter rundturen var der vinsmagning af gardens forskellige vine. De producerer bade rodvin, hvidvin , 3 slags vino santo og en grappa som de laver af affaldet fra vin produktionen.
Vi lod bilen sta og gik de omkring 2 kilometer tilbage til La Rocca, hvor vi sa slappede af indtil vi skulle spise. Og der lykkedes det Ludwig at skyde sin fodbold op pa taget af det anneks de boede i. Der blev til vores andres store morskab provet mange forsog pa at fa den bold ned. Det lykkedes ogsa til sidst ved at Jimmy stod pa en stol op ad vaggen med Ludwig pa skuldrene som sa lige akurat kunne na bolden og fa den ned. Det var magtigt sjovt at se pa.
Om aftenen fik vi en lakker italiensk middag pa terrassen som var arrangeret af Daniella og Lorenzo. Der var forskellige slags bruchetta, polse og skinke til forret. Til hovedret var der penne med en lakker kodsovs.
Vi var alle godt traate og de fleste gik til ro omkring kl.22.30

Italien rødvinstur 2017 - Tirsdag

18-07-2017
Michael havde faet den ide at han gerne ville ud pa en lang travetur og det syntes jeg var en god ide, sa vi tog afsted kl.6.30 kort efter solen var staet op. Det viste sig at vare en rigtigt god ide, fordi det var behageligt koligt og vi havde en fantastisk udsigt ned over dalen, hvor disen stadigt la let her der.
Vi gik igennem Quaratta, igennem de sma forstads-agtige byer og over til Aliana, hvor vi efter ca. 10km tog en kort pause for at fa et stykke brod og noget at drikke som vi kobte i en lille lokale brodbiks. Derfra fandt vi ud til en af de veje der lobet parallelet med bjergene og pa den gik vi lige neden for det omrade hvor bskovbranden havde raseret. Det blaste nasten ikke langere og det sa ud til at der var ved at vare kontrol med branden fordi der kun kom rog op fra nogle enkelte steder.
Det viste sig ogsa at store dele af den del af dalen vi gik igennem bliver brugt til planteskoler, hvor de dyrker alle mulige traer og buske. Der var traer i alle storrelser fra de helt sma under en halv meter og helt op til fuldvoksne traer 6-7 meter i hojden. Langt de fleste traer og buske stod i spande eller baljer, selv de helt store traer stod i kampe plastik baljer. Vi sa hele marker med buksbom kugler, og en del marker med de flotte sojlecypresser, der stod i lange lige rakker. Der var ogsa ret mange forskellige blomstrende traer og buske.
Planteskolerne logger side om side langs den vej vi gik pa som forte os ind til Pistoia. Det var tydeligt at det var store foretagender fordi de fleste af de beboelseshuse der la ved vejen i tilknytning til planteskolerne, var markant bedre vedligeholdt end hvad vi havde set andre steder i omradet.
Vi endte turen i Pistoia, hvor vi gik en smule rundt, men ikke sa lang tid fordi vi var ved at vare rigtigt godt tratte i ben og fodder. Sa vi fandt det samme issted som vi havde spist ved dagen for, sa vi kobte en is og ringede efter Camilla sa hun kunne komme og hente os. Vi endte med at have gaet over 22 kilometer pa 4 timer og 45 minutter inkl. pauser.
Pa vejen tilbage korte vi forbi et bygge marked hvor vi kobte brande som vi sa om aftenen brugte til at fyre op i den store pizzaovn og det blev nogle rigtigt gode pizzaer vi fik lavet. De fik den helt rigtige bund og med de mange slags fyld vi brugte blev det et rigtigt godt aftens maltid.

Italien rødvinstur 2017 - Mandag

17-07-2017
Det blev endnu en dase-dag hvor vi sad omkring poolen det meste af dagen indtil omkring kl.15, hvor vi tog en flok afsted i 2 biler ind til Pistoia, hvor vi traskede rundt i en times tid og kiggede pa den fine gamle bymidte, hvor der var dejligt fredeligt og slet ikke sa mange turister som der er i Firenze. Vi skulle selvfolgeligt ogsa have os en agte italiensk is sa vi fandt et gelateria ved en af pladserne i byen.
Pa vejen tilbage korte jeg med Dorte og Lars for at kobe ind pa vejen tilbage. Jeg var rimeligt hurtigt igennem og fik betalt. Dorte og Lars derimod fik brugt rigtigt meget tid fordi de havde besluttet at lave kyllingekroketter, hvor de skulle bruge noget rasp som abenbart var ret svart at finde. Sa det endte med at jeg havde staet og ventet pa dem i 28 lange minutter da de endeligt kom igennem kassen. Sa jeg var rigtigt godt trat og sulten da jeg kom tilbage til lejligheden. Men til gengald fik jeg lavet en glimrende portion pasta med tomatsauce, med rejer, oliven og en masse parmasan.
Uheldigvis var skovbranden blusset op i lobet af dagen og havde bevaget sig over pa den side af bjerget som vi havde frit udsyn til. Sa da det blev morkt kunĀ“ne vi tydeligt se hvor voldsomt det engang imellem brandte nar der gik ild i et stort tort tra eller en stor busk. Heldigvis ser det ud til at der ikke ligger nogen byer eller huse oppe i det omrade hvor det brandte og vinden holdt stadigt rogen vak fra os.
Efter maden sad vi oppe og snakkede og drak rodvin indtil omkring kl.23.30

Italien rødvinstur 2017 - Søndag

16-07-2017
Jeg sov fremragende helt til kl.7, hvilket ma have varet i omegnen af 8-9 timer. De andre var ikke staet op sa jeg havde et par timer til at fa skrevet dagbog og drukket et par kopper the, der faktisk smagte ret grimt af chlor fordi jeg ikke havde noget flaskevand at lave theen af.
Dagen blev en rigtig dase-dag, hvor vi stort set kun la i eller ved poolen. Omkring frokost tid sa vi noget rog ovre pa den anden side af dalen som vi troede var en italienske der brandte noget haveaffald af, men i lobet af dagen kunne vi se at det blev storre og storre og det var en stor skovbrand som hargede oppe pa bjerget og fyldte hele den ene halvdel af dalen med rog. Heldigvis for os blaste det kraftigt i en retning sa vi ikke blev plaget af rogen. Der var kun et par gange hvor vi lige kunne lugte rogen svagt. Sent pa eftermiddagen kunne vi se at der nok ogsa var gaet ild i et eller andet nede i udkanten af Prato fordi dernede var der ogsa en kraftig rogsojle i et par timer.
Den kraftige vind havde varet med til at gore skovbranden svar at slukke, men der var ogsa en tagrende pa huset der gik i selvsving hver gang vinden blaste kraftigt og den larmede det meste af natten.
Sidst pa eftermiddagen tog vi ud og kobte ind sa vi havde mad til aften. Vi lavede en falles aftensmad hvor der blev grillet kyllingestykker og til det fik vi rastegte kartofler og forskellige salater. Mens vi spiste kunne vi se hvordan skovbranden engang imellem blusse3de sa meget op at vi kunne se flammerne tydeligt helt ovre pa den anden side af dalen, hvilket var ret fascinerende.
Vi rydede bordet omkring kl.22 hvor folk var begyndt at blive tratte.

Italien rødvinstur 2017 - Lørdag

15-07-2017
Jeg fik sovet en god nats søvn og det var heldigvis først kl.6 at der begyndte at flyve fly fra lufthavnen, fordi hotellet ligger ret tæt på lufthavnen og flyene larmede ret meget også når man var indefor når altandøren var lukket. Morgenmaden til 5 euro var bestemt ikke noget værd at skrive hjem om. Det hele var lidt tørt og kedeligt. Også rouladerne og de 4 andre slags kage der stod i buffeten. Den skivede ost var hver skive pakket ind i plast. Der var ristet toast hvor hver skive var kold pakket ind i plast. Der var heldigvis også noget almindelig lyst brød, så jeg fik mad til at kunne klare den indtil frokost.
Efter morgenmaden gik jeg ned til bussen for at tage ind til centrum og mødes med Dorte for at tage på sightseeing. Det viste sig at jeg ikke helt havde forstået køreplanen så jeg kom til at vente i over 30 minutter, men det lykkedes til sidst at komme med en bus og det passede også fint med at Dorte havde sovet længe og var først lige klar da jeg kom ind hvor vi havde aftalt at mødes.
Vi havde en hyggelig tur og fik set Duomoen udefra, den er rigtigt flot, nok en af de flotteste katedraler jeg har set. Der var selvfølgeligt også en frygteligt masse mennesker omkring den. Derefter gik vi rundt i de charmerende gader og prøvede at finde kopien af Davids statuen der står udenfor. Det lykkedes ikke i første forsøg og vi valgte så at få os noget frokost i stedet. Og der var vi heldige med at finde et pizzaria lige ved siden af Duomoen og vi havde valgt det helt rigtige tidspunkt fordi da vi kom var der en del ledige borde, men mens vi spiste blev alle borde optaget og mange blev afvist.
Klokken nærmede sig 12.30 og oprindeligt var det planen at jeg ville være taget tilbage til hotellet for at blive hentet af Jimy og Pernille, der om morgenen havde forventet at være fremme omkring kl.13-14, men de sad fast i den ene bilkø efter den anden. Dorte ville blive hentet omkring kl.15, så nu havde Dorte og jeg god tid til at fortsætte vores sightseeing. Så efter vi havde spist vores fremragende pizzaer gik vi i retning mod floden og så lykkedes det os at finde den plads hvor Davids statue kopien står sammen med en række andre statuer. Vi fortsatte ned mod floden igennem det vilde virvar af gadesælgere, guidede ture og generelt bare mange mennesker der er i det område.
Da vi nåede ned til floden havde vi det flotteste kig over til den berømte bro Ponte Vechio, så vi gik stille og roligt over mod den fascinerende bro hvor alle butikkerne er smykke og juveler butikker. Alle butikkernes facader er bevaret i den oprindelige stil hvilket giver gaden et meget fascinerende udtryk. Vi var nået over broen og overvejede hvor vi skulle hen da Dortes mobil ringede Lars og pigerne var ved at være inde i Firenze. Så vi vendte om og gik tilbage mod hvor Dorte havde lejet et værrelse for at hente hendes kuffert og gik så ned mod banegården hvor vores veje skildtes så hun kunne komme op lidt nord for stationen hvor Lars var parkeret. Jeg skulle have min bus tilbage og var tilbage på hotellet omkring kl.15.
Jimmy og Pernille var desværre stadigt fanget i bilkøer det meste af vejen. Så jeg satte mig ud i skyggen hvor der var en dejlig brise og fik læst en hel del i min Lonely Planet bog. Jimmy og Pernille var fremme omkring kl.17 og så blev vi nødt til at pakke bilen om for at få plads til mig og min baggage og efter en halv times tid kunne vi køre mod La Rocca der ligger lidt uden for Quaratta. Turen gik uden de store udfordringer og vi kom frem som de sidste og wow en fantastisk udsigt der er fra stedet. Vi kan se ud over hele dalen med byer, olivenplantager, vinmarker og over til bjergene på den anden side af dalen. Vi kan også lige skimte Firenze i det fjerne. Så stedets beliggenhed er virkeligt til 5 stjerner.
Lejlighederne er også helt i top med rigtig god plads til en familie med 4 personer. Der er et fint veludstyret kækken, et stort soveværelse og et fint badeværelse. Så jeg har rigeligt med plads til mig selv i min lejlighed.
Jimmy og Michael kørte afsted efter mad mens børnene hoppede i poolen og vi andre slappede af i aftensolen med et glas rødvin, mens vi hver fortalte om vores ture hjemmefra og ned til La Rocca indtil Jimmy og Michael var tilbage hvor vi alle fik lavet en hyggelig italiensk middag med bruchetta, diverse slags pølse, ost, oliven osv. Og så gik snakken ellers lystigt mens det langsomt blev mørkt og lysene blev tændt i byerne nede i dalen, hvilket også så fantastisk godt ud.
Jeg var helt smadret og gik i seng omkring kl.22

Italien rødvinstur 2017 - Fredag

14-07-2017
Dagen startede kl.8.30 da jeg tog afsted mod lufthavnen. Jeg tog lidt tidligere afsted end planlagt fordi jeg havde læst på nettet at det ville være en af de travleste udrejsedage for lufthavnen. Men da jeg kom frem til checkin var der ingen kø og sikkerheds checket gik også rigtigt hurtigt, så jeg nåede at møde Dorte i lufthavnen hvor vi snakkede en halv times tid inden hun fløj til Rom. Og så havde jeg 2 timer indtil mit fly til frankfurt skulle lette kl.12
Jeg havde en fin plads på flyet og fik slukket mobilen og kunne læse i min bog i fred og ro. Altså lige indtil flyet var landet i Frankfurt og jeg skulle tænde min mobil hvor min pin kode ikke virkede. Jeg havde nemlig fået nyt sim kort 2 uger tidligere og havde åbenbart ikke fået ændret koden på sim kortet. Men så var det heldigt at jeg havde 3 timer i Frankfurt indtil mit fly til Firenze skulle lette. Det lykkedes da også at få købt og aktiveret et taletidskort med 1Gb data og fik kortet tanket op.
Så det virkede som om der var fundet en brugbar midlertidig løsning. Det viste sig bare at da jeg kom til Firenze virkede mobildata ikke. Derfor blev næste udfordring at finde hen til hotellet uden nogen form for kort. I teorien burde det også have nemt nok fordi hotellet lå ret tæt på lufthavnen, men i et kryds med 5 forskellige veje, fik jeg valgt den forkerte og kom ud på en times omvej inden jeg fandt nogle pejlemærker der fik mig på ret spor igen. Jeg havde heldigvis brugt en del tid om morgenen på at kigge på Google Earth og Street View så det hjalp gevaldig. Jeg fik checket ind på hotellet og stillet min bagage så jeg kunne komme afsted igen med det samme. Jeg havde nemlig aftalt med Dorte at vi skulle spise aftensmad sammen. Så naste udfordring var at få købt en busbillet som man køber i en Tabac-kiosk og derefter finde en bus ind til centrum. Uheldigvis kom jeg til at stå af bussen for tidligt fordi vi havde aftalt at mødes ved hovedbanegården, så da bussen efter et godt stykke tid stoppede ved en stor station troede jeg at jeg var fremme. Det viste sig bare at det var en endestation for nogle lokale linjer. Den hedder Prato al Porta. Så nu blev næste udfordring at få fat i Dorte og prøve at finde ud af hvor jeg var og så finde en måde at finde hen samme sted. Det lykkedes efter en snak og SMS'er fordi Dorte havde heldigvis et kort og kunne finde ud af hvor jeg stod og derfor guide mig.
Dorte havde af udlejeren hvor hun boede, fået anbefalet en lille restaurant der viste sig at være rigtigt hyggelig og autentisk. Jeg fik en tomatsalat til forret, en stor portion penne til mellemret og noget lækkert krydret kylling til hovedret. Dorte fik en risotto til forret og noget kalvekød til hovedret og vi delte en 1/2 liter rødvin. Tilsammen blev det 45,50 euro som er rigtigt billigt når det var så lækkert som det var. Da vi begge var rigtigt trætte efter en lang dag, gik vi hver til sit omkring klokken 22. Jeg fandt tilbage til bussen, men det viste sig at den lige var kørt og den næste ville først komme kl.23, så jeg tænkte at jeg ville gå tilbage til hovedbanegården og tage en taxa. Det viste sig bare at der var en rigtig lang kø og der kom kun en taxa en gang imellem så det ville have tage længere tid at vente på taxaen end at gå tilbage til bussen, så jeg valgte at gå tilbage til bussen. Der var omkring 15 minutters gang fra banegården til bussen, så jeg var efterhånden blevet rigtig træt i benene og jeg havde bestemt ikke problemer med at falde i søvn.

Italien rødvinstur 2012 - Lørdag

21-07-2012
Lørdag var hjemrejsedag, så jeg var tidligt oppe så jeg kunne nå toget fra Borgo a Mozzano kl.7.07. Jimmy kørte mig ned til stationen, hvor jeg havde regnet med at jeg kunne finde en billetautomat, men jeg kunne ikke finde sådan en, så jeg kørte uden billet ind til Piza. Heldigvis var der ingen kontrollør.
Fra stationen gik jeg de godt 15minutters gåtur til lufthavnen. Der var slet ingen kø ved incheckningen og kun en kort kø ved sikkerhedschecket. Flyveturen gik lidt hurtigere end planlagt fordi der var medvind, så jeg var i København allerede kl.11.30.